Kukkaunelmointia!

Toissapäivänä olin ensimmäistä kertaa lastenkärryjen kanssa palstalla, koska sain seuraa. Oli kukkakasvipäivä. Kotimatkalla Keskuspuiston läpi sain poimittua ihanan Kielokimpun. Kukkapäivinähän poimittujen kukkienhan pitäisi säilyä pidempään ja tuoksua voimakkaammin. Kielojen tuoksu metsässä oli ainakin pyörryttävä. Mukana palstalla minulla oli istutusta varten Tarhasalkoruusutaimeni( Sumer Carnival) ja Samettikukkia, jotka olin ostanut Hakaniemen torilta. Unohdin tyystin ottaa mukaan kukkasiemeneni. Seuraava kukkapäivä on vasta ensi viikolla. Olisi ollut mukava kylvää ainakin osa. Onhan minulla tulossa tänä vuonna lepopenkkiin pelkkiä kukkia! Palstalla aloittaessani päätin tehdä kukkapenkit palstan reunuksille samaan tyyliin kuin muillakin palstoilla. Kasvimaan puolen yhden sivustan penkissä kasvaa nykyään monivuotiset yrtit ja ja Maa-artisokat.  Palstalla aloittaessani siellä oli valmiina ainoastaan yksi penkki, jossa kasvoi Jalopähkämöä, Alpia, Idänunikko, Palavarakkaus, Vuorikaunokkia ja Vuohenkelloa. Alla oleva kuva on ensimmäiseltä palstavuodelta 2008.

Kukkien kanssa minulla on usein huonoa tuuria. Olen välillä liian kärsimätön. Lempikukkaseni ovat kaiken lisäksi usein kaksivuotisia… Ensimmäisenä vuotena lehtiruusuke ja toisena vuonna itse kukka. Sellaiseen tarvitaan kärsivällisyyttä. Onneksi viime vuonna kukkivat jo muutamat Sormustinkukat ja lisää on tulossa tänä vuonna. Myös ihana yllätys oli nähdä Lemmikit tänä vuonna kukassa. Niidenkin siemeniä olen vain keräillyt ja viskonut maahan. Sormustinkukka on yksi ehdoton kestosuosikkini ja ihastuin siihen jo lapsena. Puutarhurin perinnetietoa– kirjassa osattiin myös kertoa, että kasvilla on samankaltainen vaikutus muihin kasveihin kuin sipulilla, tauteja karkottava ja ympäröivien kasvien kasvua piristävä! Kasvi auttaa myös Atsaleoita ja Rhododendroja, mikä on jopa luonnontieteellisesti todistettu. Sopii minulle.

Sormustinkukka

Tänä vuonna aion olla kärsivällisempi. Olen kylvänyt kahden vuoden aikana jo niin paljon kukkasia palstalle ja vain murto-osa siemenistä on itänyt. Maassa on kyllä ollut paranneltavaa ja on yhä. Kivikovassa savessa harva kukka viihtyy. Olen myös heitellyt keräämiäni siemeniä, jotka on mennyt sekaisin taskussa, sinne tänne, joten välillä tulee yllätyksiä. Ne ovat kyllä jännittäviä. Viime vuonna ihmettelin kesän loppuun asti pieniä taimia, joita en tunnistanut. Niissä oli jo nuputkin ja yhä ihmettelin. Lopulta kukat aukesivat ja ne olivat Kesäpäivänhattuja, joiden siemeniä olin kerännyt taskuuni Kaupungin istutuksista. Aika ihana loppukesän yllätys!

On myös käynyt niin, että odotan jotain kasvia silmä kovana ja jopa olen alkanut kuvitella että näkisin kylvököhdassa jotain edes pienen pientä vihreää. Lopulta jotain vihreää onkin ilmestynyt; rikkaruoho. Näin on käynyt ainakin Mooseksenpalavapensaan kanssa. Viime syksynä kylvin kasvia toista kertaa. Saas nähdä. Jos se kasvaa, niin pitää pitää lapsi siitä erossa sen myrkyllisyyden takia. Varsinkin aurinkoisina päivinä, jolloin sen erittämä eteerinen öljy saattaa syttyä palaamaan ja kosketuksissa ihon kanssa voi aiheuttaa rakkuloita. Tämä kasvi on saanut minut kiinnostumaan itsestään heti kun olen siitä lukenut. En ole edes tiedostaen nähnyt kasvia livenä. Joku päivä saan sen kyllä kasvamaan. Nykyään yritän tehdä myös nimitikut kasveille niitä kylväessäni tai istuttaessani, jotta pysyisin kärryillä mitä missäkin kasvaa tai yrittää kasvaa. Olen toki näitä ennenkin tehnyt, mutta aina ne tikut tuntuvat kävelevän unissaan ties minne.

Takaisin Salkoruusuihin. Olen ihaillut näitä kukkia pitkään. Ne ovat yksi Cottage garden-tyylin ilmentymä. Kasvista lukiessa se on tuntunut aika haastavalta kasvattaa, kaksivuotisuutesa takia. Ostin kuitenkin tämän Summer Carnival Tarhasalkoruusupussin, koska siinä väitettiin, että esikasvatettuna kukkisivat jo ensimmäisenä vuonna. Tämän vuoden lupauksesta yrittää olla kärsivällisempi kertonee se, että, on minulla vielä siemeninä; Harjaneilikkaa( Noverna Formula Mix F1 ja Perfume Mix), Liuskasakoruusua ( Ficifolia), Mustaa salkoruusua( Black Night), Ruusumalvaa, Isohelokkia, Maariankelloa( Cup and Saucer ja Rosa), Siperianunikkoa ja Idänunikkoa. Saas nähdä miten kärsivällisyys onnistuu. Näistä taimikasvatan osan lepopenkissä ja istutan lopulliseen paikkaansa syksyllä. Siementävistä, ensimmäisenä vuotena vain lehtiruusukkeen tekevien kasvien siemenistä säästän puolet ensi vuoteen, jotta jos ne viihtyisivät, niin kasvi olisi jokavuotinen kukkija. Tulee melkein nolo olo kun huomaa kuinka paljon onkaan kaikennäköisiä siemeniä ostellut, kun luultavasti vain osa itää, kasvaa tai säästyy. Sen olen tähän mennessä kyllä huomannut, että epäonnistumisesta saatua oppi pysyy päässä hajamieliselläkin. Ainakin jotain hyvää tästä kaikesta on seurattava.


Leave a Reply

